Resa till Jericoacoara Brasilien kite surfing
Resor

Jericoacoara i norra Brasilien – ett paradis för kite surfing mm

Nu är jag hemma efter en välbehövlig semester i Jericoacoara som ligger i norra Brasilien. Jag fick resan av min sambo i födelsedagspresent, den bästa presenten någonsin. Vi ville se lite mer av Brasilien innan flytten hem till Sverige. Jericoacoara är känt för kite surfing världen över och entusiaster vallfärdar till denna lilla by. Varken jag eller Rodrigo utövar sporten men det fanns mycket annat att göra och se. Här kommer en liten miniguide till Jericoacoara.

Jericoacoara fakta

Paradise lagoon Jericoacoara resa Brasilien

Paradise lagoon, Jericoacoara. Livet är allt bra tungt ibland 😉

Fram till nyligen var Jericoacoara, med smeknamnet Jerí, bara en liten fiskeby med begränsad kontakt med modern teknologi och utveckling. Byn har en milsvid strand dold bakom stora sanddyner, blåa laguner och grunt hav med konstant bris. Den alltid aktiva vinden, som är mycket behaglig, gör platsen till en världsdestination för kite surfing. Jerí ligger på nordvästkusten i Jijoca de Jericoacoara, i Ceará, Brasilien. Efter att stranden blev utvald av Washington Post som en av de 10 vackraste stränderna i världen, har turismen blivit befolkningens huvudsakliga sysselsättning.

År 1984 blev området runt Jericoacoara utsett till ett miljöskyddsområde och år 2002 en nationalpark. I och med det infördes många restriktioner för exploatering och turism, för att hjälpa till att bevara området. Avståndet till större städer och begränsad vägåtkomst bidrar också till att hålla stranden och byn isolerad. Belysning av gatorna, som endast består av sand, är förbjuden enligt lokal lag vilket innebär att endast husens belysning stör dig från att se en perfekt stjärnhimmel.

Life is better at the beach

Så sant som det var sagt!

Att göra i Jericoacoara (förutom kite surfing)

Det finns flera saker att göra i Jerí som inte involverar kite surfing. Förutom det som nämns här nedan kan du rida på stranden, testa vindsurfing, besöka närliggande byar mm.

Duna do Pôr do Sol

Duna pôr do sol, Jericoacoara.

Solnedgång i Brasilien Jericoacoara

När solen går ner klappar brasilianarna händerna.

Solnedgång Brasilien Jericoacoara

Första kvällen när vi kom gick vi upp på en sanddyna 10 minuter från där vi bodde, i slutet av stranden. Den här sanddynan heter ”Duna do Pôr do sol” vilket betyder solnedgångs-dynan. Här såg vi en otroligt vacker solnedgång. Gå dit i tid för att få en bra plats, köp en kokosvatten och njut!

Pedra Furada

Pedra Furada Jericoacoara

Pedra Furada var egentligen inget speciellt, men promenaden dit i solnedgången var magisk

Pedra Furada är en bergsformation med en öppning som ett valv. Detta är en populär plats att ta foton. Du kan åka hästdroska dit eller göra som oss, att gå ca 45 minuter i ett kargt och spännande landskap.

Utflykter med Beach buggy

Beach buggy utflykt Jericoacoara

Det öken-liknande landskapet är magiskt i Jerí

Rodrigo inspekterar en sjöhäst i som bor i mangroven under en av utflykterna

Det vanligaste och enda vettiga sättet att upptäcka Jericoacoara är med 4×4. Det erbjuds några olika turer med beach buggy och vi åkte på två av dem. Vi fick se populära platser som Blå lagunen, Paradislagunen, Tatajuba-lagunen, Barrinha och Mangue Seco. Att åka Beach Buggy var väldigt roligt, se bara till att smörja in dig rejält med solkräm och låt vinden virvla i håret. Vi betalade 125-15o reais (3-400 kr) för två personer per utflykt. Det finns även utflykter med fyrhjulingar.

Äta gott

Brasiliansk mat på stranden grillad ost och räkor

Brasiliansk strandmat, grillad ost ”queso” (påminner om halloumi) och grillade räkor ”camarão”

Mat i Jericoacoara räkor skaldjur

Räkor och skaldjur är relativt billigt och håller hög kvalitet i Jerí

Vi åt fantastiskt gott hela resan. Det blev framförallt mycket färska skaldjur och fisk till bra priser. Exempelvis åt vi hummer för två personer, 5 stora halvor hummer, för 120 reais (300 kr). Utbudet av bra mat upplever jag bättre än i Rio till och med, och priserna är bättre.

Ta sig dit och boende

Att ta sig till Jericoacoara är lite ansträngande då det ligger isolerat. Du flyger till Fortaleza som är en stor stad i Brasilien. Därifrån tar du en långfärdsbuss i 4-5 timmar och därefter 1 timmes fyrhjulsdriven bil på skumpiga sandvägar.

I Jerí finns både hotell, pousadas (bed & breakfast) och hostel. Vi bodde i en jättefin pousada som heter Aky Jerí. Vi hade ett stort rum och även ett uterum med säng och hängmatta. Jag somnade oftast ute på sängen, för det var sån härlig bris där. Här kommer lite bilder.

Boende Jericoacoara Brasilien

Rodrigo chillar på sängen

Jericoacoara Pousada

Vårt uterum, här skulle jag kunna bo!

Pousada Jericoacoara Brasilien

Vårt boende var jättecharmigt.

Läs även om bästa stränderna i Rio de Janeiro.