Resa till Brasilien kryssning atlantenkryssning
Resor

Hur jag hamnade i Rio de Janeiro!

En läsare frågade om jag inte kunde göra ett inlägg om hur jag hamnade i Rio de Janeiro. Ibland glömmer jag bort att berätta om såna ”små” detaljer i mitt liv. Det hela började faktiskt med en tanke om att vilja besöka Brasilien för flera år sedan. Jag träffade många brassar när jag var på långresa och tyckte att de var trevliga och roliga att umgås med.

Ett erbjudande dök upp

Vasja Sofia

Min kära väninna Vasja har jag mycket att tacka för!

Jag hade redan siktet inställt på Brasilien till hösten 2016. Jag berättade om min dröm för en väninna Vasja och vi drömde tillsammans om samba, vackra stränder och leende människor. Någon vecka sedan skickade Vasja en länk till en grupp som heter ”Digital nomads” och där det fanns en erbjudande om en kryssning från Gran Canaria till Brasilien för ca 3500 kr (enkel väg)! Resan anordnades av dessa digitala nomader och tanken var att gruppen skulle använda de 12 dagarna på båten utan internet till att nätverka, lära av varandra och koppla av.

Mitt mål har alltid varit att vara tids- och rumsoberoende i mitt jobb. Jag vill kunna jobba hemifrån eller var som helst, när helst jag vill. Tanken på att inspireras av dessa människor, vissa av dem med framgångsrika digitala-liv, var mycket lockande. Och priset! Mindre hyran för ett rum i Stockholm en månad. I priset ingick dessutom all mat och eget rum! Jag slog till och köpte biljett, tyvärr kunde inte min väninna följa med.

Jag blev sjuk

Lite mer än en månad innan resan blev jag rejält sjuk. Jag blev inlagd på sjukhus av och till i 3 veckor på grund av fruktansvärd migrän som resultat av utmattning. Jag hade kört på för hårt för att spara pengar inför resan och kroppen sa ifrån med besked. Jag blev så yr att jag inte kunde ta mig ut, blev beroende av att vänner och familj kom med mat till mig. I 3 veckor blev jag sängliggande.

Biljetten till Gran Canaria var bokad och min syster skulle med dit för att sedan åka hem när jag skulle resa vidare med kryssningen. Jag var osäker på om jag skulle våga kliva ombord på ett flyg eller en båt när hela världen redan gungade. Mitt i all detta bestämde jag mig ändå för att åka till Gran Canaria och i så fall återvända om det inte blev bättre. Jag hade hela 10 dagar där att ”testa”. Vi tog det lugnt hela tiden och jag blev så pass mycket bättre att jag vågade fatta beslutet om att åka till Brasilien.

Yoga Gran Canaria Las Palmas

Yoga och min systers sällskap fick mig att hitta tillbaka till min hälsa i Las Palmas, Gran Canaria.

Att korsa Atlanten med en kryssning

Jag fick kontakt med flera som skulle med båten redan kvällen innan, då en stor välkomstfest anordnades på en takterrass i Las Palmas. Dagen efter bar det av mot hamnen och den stora Atlant-kryssaren. Hela resan var en fantastisk upplevelse, med massor av trevliga och inspirerande människor, otroligt god och lyxig mat (fick nypa mig själv i armen att jag betalat så lite), lärorika föreläsningar och gott om vila. Halvvägs in i resan drabbades jag av ett migränanfall igen och blev liggandes en stor del av slutet på resan. Tack och lov fanns mat alltid att tillgå och jag kunde lugnt vila på rummet. Här kommer några bilder:

Hytt kryssning Brasilien korsa Atlanten

Mitt egen hytt utan fönster, perfekt när migränen slog till.

Kryssning över Atlanten Brasilien

Det blev även lite yoga på båten när blåsten inte var för stark.

Buffe kryssning ala carte

Efterrätterna och maten var helt underbar, långt över förväntan!

Solnedgång kryssning till Brasilien Rio de Janeiro

Det blev några fantastiska solnedgångar över havet. Nästan ännu häftigare var det att se månen och stjärnorna så starkt!

Framme i Brasilien

Salvador Brasilien Bahia resa

På en av huvudgatorna i vackra Salvador.

Väl framme i Brasilien gjorde båten två stopp längs kusten. Första besöket var i Salvador i norra Brasilien där vi hade 4 timmar och där de flesta från kryssningen klev av. I Salvador var det fruktansvärt varmt men stadskärnan var väldigt fin. Väl tillbaka på båten gick det upp för mig att 1500 brasilianare skulle kliva på som sällskap. Det blev en väldigt stor förändring och jag som redan var utmattad av migränen valde att dra mig tillbaka. Brasilianare gillar nämligen allt x 1000. Det betyder att musiken blir minst dubbelt så hög och hela båten förvandlades till lite av ett kaos.

Nästa stopp var Buzios, en liten stad några timmar från Rio de Janeiro. Buzios är känt för att vara en lyxig semesterort med lite jet set-känsla och har historiskt sett bland annat lockat till sig stora kändisar som Birgitte Bardot. Det blev ett kort besök även här och en välbehövlig landstigning.

Buzios Birgitte Bardot

Poserar lite vid statyn av Birgitte Bardot, som hängde mycket här långt tillbaks i tiden.

I Santos blev det avstigning

Sista stoppet på resan var Santos, en stad som ibland kallas hamnstaden till São Paulo (Brasiliens största stad). Här möttes jag av konstant regn i 48 timmar och valde därför att ta mig vidare till São Paulo, där jag hoppades att det fanns mer att göra en regnig dag. Jag stannade två veckor i den livliga storstaden och mötte upp med en del personer från kryssningen, men när jag längtade efter Brasilien hemma i Sverige var det ändå Rio de Janeiro jag tänkte mest på. Sagt och gjort tog jag bussen till Rio.

Rodrigo Sofia

I Rio blev jag kvar i många veckor. Jag älskade staden och människorna. På ett spontant besök till en gatufest inne i centrala Rio mötte jag en man som kom fram och pratade svenska med mig. Det visade att han, min Rodrigo, hade bott i Sverige i två år och nyss hade kommit tillbaka. Det var inte direkt kärlek vid första ögonkastet, men nästa gång vi sågs blixtrade det till och jag var hopplöst förälskad.

Om ni tyckte att det var intressant att läsa skriver jag gärna mer om hur det är att bo i Brasilien och dagliga utmaningar jag ställs inför. Kommentera gärna nedan, det skulle göra mig väldigt glad!